Edukacja

Debata o przyszłości edukacji w MEN. Ilona Adamska o potrzebie reagowania na hejt i przemoc rówieśniczą

3 października 2025 roku w auli Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie odbyła się ogólnopolska debata o przyszłości edukacji, zorganizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele szkół, samorządów, organizacji pozarządowych, związków zawodowych, psychologowie, nauczyciele oraz młodzież. Wśród zaproszonych gości znalazła się również Ilona Adamska – filozof, etyk, inicjatorka kampanii „Nie hejtuję – motywuję”, która od trzech lat edukuje uczniów w całej Polsce w zakresie reagowania na przemoc i hejt.

Podczas wydarzenia dyskutowano nad koniecznymi zmianami w obszarze edukacji i sposobach chronienia młodych ludzi przed przemocą rówieśniczą. Szczególnie mocno wybrzmiała wypowiedź Pauliny Piechny-Więckiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, która zwróciła uwagę na fundamentalną rolę rodziców i domu rodzinnego w kształtowaniu postaw opartych na empatii.

Ilona Adamska i Paulina Piechna-Więckiewicz

To właśnie rodzice są pierwszymi nauczycielami życia – to od nich dzieci uczą się wrażliwości, szacunku i sposobu reagowania na krzywdę. Ich przykład ma ogromny wpływ na to, czy młody człowiek w przyszłości potrafi budować relacje oparte na zrozumieniu i czy staje się odporny na pokusę stosowania przemocy rówieśniczej.

Podczas swojej przemowy Wiceministra Edukacji wiele miejsca poświęciła także konieczności uczenia dzieci reakcji na hejt i przemoc w szkole. Ważne, aby młodzież nie bała się zabierać głosu i reagować w sytuacjach, gdy komuś dzieje się krzywda, i aby nie postrzegała tego jako „donoszenia”.

To temat, który od 3 lat podejmujemy podczas warsztatów prowadzonych w szkołach w ramach ogólnopolskiej Kampanii Nie hejtuję – motywuję. Uczymy młodych ludzi, że milczenie wobec zła oznacza przyzwolenie, a współodpowiedzialność i reagowanie to podstawa budowania bezpiecznego środowiska edukacyjnego.

Podczas spotkania mieliśmy również zaszczyt podpisać „Pakt na rzecz przeciwdziałania przemocy rówieśniczej”.

Wierzymy, że realna zmiana w szkołach zaczyna się od współpracy i konsekwentnych działań na wielu poziomach. Ten pakt to nie tylko deklaracja, ale także zobowiązanie do wspólnej pracy nad wzmacnianiem czynników chroniących, reagowaniem na hejt i przemoc, a przede wszystkim do kształtowania postaw opartych na empatii, odwadze i solidarności.

– Jestem ogromnie wdzięczna Ministerstwu Edukacji Narodowej za zaproszenie do udziału w tej ważnej debacie, a także za dostrzeżenie mojej pracy i działań prowadzonych w ramach kampanii „Nie hejtuję – motywuję”. To dla mnie ogromny zaszczyt i motywacja do dalszej aktywności na rzecz edukacji opartej na empatii, szacunku i odpowiedzialności społecznej. – podsumowała Ilona Adamska.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *